+ KaJiaN SoSiaL +

MdAB : Pebezaan Individu & Pembelajaran

| Sunday, June 12, 2011
PERBEZAAN INDIVIDU DAN PEMBELAJARAN

PENGENALAN

Perbezaan individu adalah variasi yang boleh diperhatikan di kalangan ahli-ahli dalam satu kumpulan individu dalam aspek temperamen, tahap tenaga, pola persahabatan dan hubungan ibu bapa dengan anak-anak (Borich & Tombari, 1997).

Slavin (2005) pula menumpukan perhatian kepada perbezaan individu dalam konteks pengajaran dan pembelajaran. Beliau menjelaskan kepelbagaian murid dari segi tahap prestasi, kadar belajar, gaya kognitif atau gaya pembelajaran, etnik, budaya, kelas sosial, bahasa di rumah, jantina, bakar serta minat.

Perbezaan Individu
• Budaya dan Etnik
• Jantina
• Kecerdasan
• Gaya Pembelajaran
• Sosio ekonomi

TEORI KECERDASAN PELBAGAI GARDNER

Howard Gardner telah memperkenalkan 9 jenis kecerdasan. Di bawah adalah jadual yang menunjukkan jenis-jenis kecerdasan yang ada pada setiap orang.

Kecerdasan

Pekerjaan

Sifat-sifat Utama

Logik Matematik

Saintis, pakar statistik

ahli nuklear, ahli kaji

bintang

-Berminat dengan nombor.

-Suka pada penaakulan dan penyelesaian masalah.

-Gemar menyukat, mengukur dan mengurus data.

Linguistik/Bahasa

Pengarang,penyair,

wartawan, pemidato, ahli

politik

-Berminat dengan perkataan,sama ada lisan atau bertulis.

-Mahir membaca, menulis, bercerita dan menghafal perkataan.

-Gemar membaca dan mencatat nota.

Muzikal

Penggubal lagu, penyanyi,

pemain alat-alat muzik

-Gemar dengan ritma, muzik dan pendengaran.

-Peka terhadap bunyi, ritma dan pic.

-Boleh menyanyi, bermain alat muzik, dan menggubah lagu.

-Menggunakan lagu atau ritma untuk belajar.

Ruang (Spatial)

Pelaut, juruterbang, pelukis

-Gemar berkaitan ruang.

-Mahir dari segi visualisasi dan manipulasi objek secara mental.

-Mempunyai ingatan visual yang kuat.

-Mahir dari segi kordinasi mata-tangan.

-Cenderung kepada seni.

Kinestetik badan

Penari, ahli sukan, ahli

Gimnastik

-Gemar dengan kemahiran pergerakan motor halus.

-Cenderung kepada sukan,tarian atau lakonan.

-Belajar melalui aktiviti fizikal.

Interpersonal

Juru jual, kaunselor, guru

-Gemar berinteraksi dengan orang lain.

-Bersifat ekstrovert dan pandai berkomunikasi.

-Boleh bekerjasama dalam kelompok.

-Gemar melibatkan diri dalam perbincangan atau perbahasan.

Intrapersonal

Ahli ulama, ahli falsafah,

ahli psikologi dan ahli

teologi.

-Berkaitan dengan kapasiti introspektif dan refleksi kendiri.

-Bersifat introvert dan gemar bekerja perseorangan.

-Mempunyai kesedaran kendiri yang tinggi.

-Bersifat memahami emosi, matlamat dan motivasi sendiri.

Naturalist

Ahli botanist, ahli pencinta

Alam

-Gemar berkaitan dengan alam semulajadi.

-Berupaya menghubungkait maklumat dengan persekitaran semulajadi.

-Gemar menanam tumbuh-tumbuhan.

-Gemar berinteraksi dengan haiwan.

Existentialist

Individu yang berminat

tentang hayat, evolusi

manusia dan kematian

-Berkobolehan untuk menimbulkan dan membuat refleksi mengenai persoalan berbentuk falsafah, berkaitan dengan kehidupandan kematian.


GAYA PEMBELAJARAN DUNN & DUNN (2000)

Perbezaan Individu yang kedua dan relevan dengan profesion kita adalah perbezaan gaya pembelajaran. Gaya pembelajaran sesorang merujuk kepada stail pembelajarannya. Pada umumnya terdapat tiga jenis gaya pembelajaran iaitu Visual, Audio dan Kinestetik. Akan tetapi, Dunn & Dunn (2000) memperkenalkan lima rangsangan yang boleh mempengaruhi gaya pembelajaran seseorang. Jadual berikut menunjukkan faktor-faktor yang memainkan peranan dalam mempengaruhi gaya pembelajaran murid.

Faktor

Faktor

Huraian

Rangsangan

Persekitaran

Cahaya

Ada pelajar yang suka belajar suasana terang dan sederhana terang. Tidak ramai pelajar yang suka belajar dalam cahaya yang malap dan terlalu terang.


Bunyi

Ada pelajar yang suka belajar dengan bunyi muzik dan ada pelajar yang suka belajar dalam keadaan yang senyap dan sunyi.


Suhu

Suasana sejuk dan nyaman dapat mempertingkatkan keberkesanan pembelajaran


Reka bentuk tempat

Belajar

Susunan kerusi meja dalam bilik darjah yang selesa dapat mempertingkatkan keberkesanan pembelajaran.

Rangsangan Emosi

Motivasi

Motivasi intrinsik dan ekstrinsik.Motivasi intrinsik suka belajar dengan insiatif sendiri dan motivasi ekstrinsik suka mengikut yang berstruktur daripada guru.


Keazaman & Tanggung-

Jawab

Pelajar yang mempunyai keazaman yang kuat akan mengambil insiatif sendiri dan dapat belajar dalam tempoh masa yang panjang.


Struktur

Pelajar yang struktur suka membuat peraturan sendiri dan mengikut apa yang distruktur.

Sosial

Perseorangan


Suka belajar secara sendiri dan tidak berharap orang lain berdamping dan mengganggunya semasa belajar.


Berpasangan

Belajar bersama rakan karib dan boleh memperolehi banyak kemajuan melalui interaksi dua hala.


Berkumpulan

Gaya pembelajar merangkumi ciri perbincangan dan kerjasama.


Orang dewasa

Belajar bersama orang yang disanjung contohnya seperti ibubapa.Orang dewasa dapat menyelesaikan masalah pembelajaran yang dihadapi.

Fisiologi

Masa Belajar

Memilih waktu tertentu untuk belajar.Ada pelajar yang lebih suka belajar pada waktu pagi ataupun pada waktu malam.


Mobiliti

Terdapat belajar yang suka berdiri atau berjalan sana sini semasa belajar. Ada pelajar yang suka menukar tempat duduk kerap kali semasa belajar.


Pemakanan

Terdapat pelajar yang suka makan, atau minum semasa belajar.


Persepsi

Terdapat pelajar yang membuat andaian semasa belajar.

Psikologi

Otak Kiri & Otak Kanan

Mempunyai kemahiran berfikir dalam bidang logik, analitis, bahasa, fakta, matematik dan ingatan.(kiri)

Mempunyai kemahiran berfikir dalam bidang kreatif, sintesis, warna, rekabentuk, perasaan, irama, muzik dan imaginasi.(Kanan)


Refleksi

Pelajar yang suka belajar dengan cara berfikir.


Gerak hati

Belajar bergantung kepada angin atau moodnya.


Global/Analitik

Suka belajar sesuatu dengan teliti. Suka menganalisis fakta dan isi pelajaran secara terperinci dan secara menyeluruh.


0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2010 ...~:\ NoTa PISMP KS /:~...