Bahan 2D dan 3D yang boleh membantu pengajaran secara beramai-ramai, individu atau berkumpulan, bergantung kepada bagaimana pengurusannya. Contoh-contoh Bahan dan Penghasilannya:
- Papan putih dan Papan hitam.
- Membesarkan media
- Kaedah grid
- Kaedah projektor
Hook-and-Loop board
Magnetic board
Flipcharts
Carta & Carta dinding :
Cukup popular kerana mudah digunakan contoh :
Graf, carta bar, histograms, pai,
jadual, carta organisasi
Carta alir
Poster :
Seharusnya menarik; menyampaikan mesej dengan jelas, mudah dengan sekali pandang.
Bahan 3D
Boleh dikelaskan kepada mobile/mudah alih, model, diorama.
Mobiles : selalunya merupakan carta 3D, yang mana mengandungi beberapa komponen yang berhubung / bersambung, dan ia boleh ditanggalkan . Dia boleh dipaparkan dalam pelbagai keadaan. Subjek-subjek yang biasa dapat digunakan Geografi, Biologi, Kimia, Fizik, ERT, Sejarah dan mungkin juga Agama.
Model:
Untuk mengambarkan benda sebenar atau yang abstrak. Penggunaannya yang biasa ialah :
Boleh dikelaskan kepada mobile/mudah alih, model, diorama.
Mobiles : selalunya merupakan carta 3D, yang mana mengandungi beberapa komponen yang berhubung / bersambung, dan ia boleh ditanggalkan . Dia boleh dipaparkan dalam pelbagai keadaan. Subjek-subjek yang biasa dapat digunakan Geografi, Biologi, Kimia, Fizik, ERT, Sejarah dan mungkin juga Agama.
Model:
Untuk mengambarkan benda sebenar atau yang abstrak. Penggunaannya yang biasa ialah :
- Kecilkan objek yang besar, atau besarkan objek yang kecil.
- Menunjukkan struktur dalaman objek atau sistem
- Menunjukkan pengerakkan
Diorama:
Kombinasi 3D model bangunan, orang, dan bentuk2 lain dengan latar belakang 2D yang dilukis. Dia boleh digunakan oleh pelbagai subjek.
Kombinasi 3D model bangunan, orang, dan bentuk2 lain dengan latar belakang 2D yang dilukis. Dia boleh digunakan oleh pelbagai subjek.
Sumber : http://ipkt.org:8080/modul/EDU3105/tek-pdk/bahan2d.htm
JANGAN LUPA KLIK IKLAN NUFFNAG DI SEBELAH KIRI BLOG KAMI
SEKALI KLIK SUDAH MEMADAI, JANGAN LUPA !
SEKALI KLIK SUDAH MEMADAI, JANGAN LUPA !
0 comments:
Post a Comment