Prosedur Penghasilan dan Penyelenggaraan Bahan Teknologi Pendidikan untuk Pengajian Sosial
Panduan meghasilkan sumber terpilih :
- Anggaran kos
- Kebolehgunaan
- Mobiliti
- Bahan mentah
- Saiz, warna
- Tatahias, kemasan
- Panduan penggunaan termasuk unsur keselamatan
- Simpanan dan penyelenggaraan
- Inventori
Contoh hasil bahan teknologi pendidikan yang boleh dihasilkan (papan gulung, papan magnetik, papan flanel, papan flip, papan tulis lutsinar, model, diorama) dan alat seperti radio, TV, papan elektronik)
Kegunaan dari aspek :
- Imagen (contoh fotografi)
- Analogikal (contoh menunjukkan perbandingan)
- Logikal (contoh carta, graf)
- Menerang konsep
- Mempunyai unsur warna
- Bunyi menjadi simulasi
- Mempunyai panduan penggunaan
- Bersesuaian dengan tema pengajaran
- Diselaras dengan penerangan lisan
- Penggunaan ruang dapat dimaksima
- Untuk papan elektronik – perlu diuji dan diselenggara
Persediaan sebelum penggunaan :
- Kesesuaian dan kesediaan tempat (physical space)
- Lampu/cahaya
- Peredaran udara
- Punca bekalan tenaga
- Kaedah pelabelan
- Diuji kebolehgunaan
- Menyediakan strategi semasa kecemasan
- Alat bantu lain seperti pointer dan lain-lain
Kekuatan dan kekurangan sebagai sumber pengajaran dan pembelajaran Pengajian Sosial dari aspek :
- Faktor fizikal
- Perancangan
- Kos
- Masa
- Mobiliti
- Penyelenggaraan
- Kesesuaian dengan aktiviti pemulihan / pengayaan
- Latihan untuk penyelenggaraan
Panduan meghasilkan sumber terpilih :
- Anggaran kos
- Kebolehgunaan
- Mobiliti
- Bahan mentah
- Saiz, warna
- Tatahias, kemasan
- Panduan penggunaan termasuk unsur keselamatan
- Simpanan dan penyelenggaraan
- Inventori
Contoh hasil bahan teknologi pendidikan yang boleh dihasilkan (papan gulung, papan magnetik, papan flanel, papan flip, papan tulis lutsinar, model, diorama) dan alat seperti radio, TV, papan elektronik)
Kegunaan dari aspek :
- Imagen (contoh fotografi)
- Analogikal (contoh menunjukkan perbandingan)
- Logikal (contoh carta, graf)
- Menerang konsep
- Mempunyai unsur warna
- Bunyi menjadi simulasi
- Mempunyai panduan penggunaan
- Bersesuaian dengan tema pengajaran
- Diselaras dengan penerangan lisan
- Penggunaan ruang dapat dimaksima
- Untuk papan elektronik – perlu diuji dan diselenggara
Persediaan sebelum penggunaan :
- Kesesuaian dan kesediaan tempat (physical space)
- Lampu/cahaya
- Peredaran udara
- Punca bekalan tenaga
- Kaedah pelabelan
- Diuji kebolehgunaan
- Menyediakan strategi semasa kecemasan
- Alat bantu lain seperti pointer dan lain-lain
Kekuatan dan kekurangan sebagai sumber pengajaran dan pembelajaran Pengajian Sosial dari aspek :
- Faktor fizikal
- Perancangan
- Kos
- Masa
- Mobiliti
- Penyelenggaraan
- Kesesuaian dengan aktiviti pemulihan / pengayaan
- Latihan untuk penyelenggaraan
0 comments:
Post a Comment