Teori Pembelajaran dan Kaitan Dengan Penggunaan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran
Perkaitan pendapat tokoh dengan penggunaan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran
- Gagne : Bahan bercetak
- Bruner : Penggunaan peta minda dan bahan eksperimen
- Bandura : Relia, model
- Vygotsky : Rakan sebaya, penggunaan bahan/sumber/alat
Sensory Stimulation Theory untuk pembelajaran aktif :
- Tarikan pelbagai warna
- Fakta dan gambaran visual
- Pembelajaran melalui pelakuan (learning by doing)
- Pembelajaran melalui perdengaran (learning by listening)
Gaya pembelajaran dan kaitan dengan jenis sumber :
- Sensori - intituitif, imaginasi
- Visual - lisan
- Aktif - menggunakan gerak tubuh,
- Reflektif
Sekuential - global Pembelajaran melalui pengalaman :
- Lebih bermakna melalui pengalaman konkrit dan mengguna bahan konkrit/maujud
- Membuat pemerhatian
- Aktif membuat amali
- Membuat refleksi
- Membuat penilaian
Perkaitan pendapat tokoh dengan penggunaan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran
- Gagne : Bahan bercetak
- Bruner : Penggunaan peta minda dan bahan eksperimen
- Bandura : Relia, model
- Vygotsky : Rakan sebaya, penggunaan bahan/sumber/alat
Sensory Stimulation Theory untuk pembelajaran aktif :
- Tarikan pelbagai warna
- Fakta dan gambaran visual
- Pembelajaran melalui pelakuan (learning by doing)
- Pembelajaran melalui perdengaran (learning by listening)
Gaya pembelajaran dan kaitan dengan jenis sumber :
- Sensori - intituitif, imaginasi
- Visual - lisan
- Aktif - menggunakan gerak tubuh,
- Reflektif
Sekuential - global Pembelajaran melalui pengalaman :
- Lebih bermakna melalui pengalaman konkrit dan mengguna bahan konkrit/maujud
- Membuat pemerhatian
- Aktif membuat amali
- Membuat refleksi
- Membuat penilaian
0 comments:
Post a Comment